Sepsiszentgyörgy | fotó: Toró Attila

Albert_Levente_kialltas_rendezes_kozben__MAGMA.jpg

Azt hiszem, sokan meglepődnek a Rozsdasereg anyagán. Annak komplexitásán, a munkák kegyetlenségén, hatóerején. Hat különböző térben, tökéletes összhangban, természetes és műfényben láthatunk a sepsiszentgyörgyi MAGMA Kortárs Művészeti Kiállítótérben vegyes technikával, zömében az utolsó két-három évben készült Albert Levente képeket, installációkat szeptember 2-ig. Fényképeket és videót a megnyitóról a www.magma.maybe.ro oldalon lehet találni.

 

Te egy visszahúzódó tipus vagy, háttérből bukkansz fel időközönként egy-egy hihetetlen erejű, lenyűgőző munkával, mint például a Spirál kiállításon látható Spirálpróba sorozattal (Gyárfás Jenő Képtár, augusztus 28-ig látogatható). Vagy itt van ez a nagyon konzekvens és erőteljes Magmás anyag. Honnan ez az erő? Mi inspirál? Na és kik, mik alkotják a rozsdasereget?

Közel két éve egy több méteres fotogramhoz tizenkét darab téglalap alakú fémlemezt negatívként helyeztem a fotópapírra. Akaratom ellenére a fém megnedvesedett, részáradt a papírra. Így keletkeztek az első rozsdanyomok, amelyekkel elindult a Rozsdafal című nyomat-kollázs sorozat. Tíz méter, melyből három 2 méteres szelet látható a Magmában, három pedig Svédországban maradt egy tavalyi alkotótábor színhelyén.

Párhuzamosan a falépítéssel több száz hatvan cm-es faszálkák installálásával elkezdtem a Folyosókat is építeni, hogy míg magam köré zárnám a falat, állandó kijáratom legyen. Ez az abszurd, játékos építkezési folyamat kitágította a sorozatot

A Rozsdasereg a falból nőtt ki, emberi alakzatokra utaló szilüettek sora,  a falat hivatottak védeni. A jelenleg egymással szembeforduló két sereg bármikor hátat fordíthat egymásnak. Rendezés kérdése.

Ez a jelenség szükségszerűen megkövetelte a Megfigyelő ingák installáció létrehozását, mely nyolcvan különbőző dioptriájú szemüveglencséből és szálkahalmazból áll. Ez a szerkezet megfigyeli, vibráltatja, megsokszorozza, torzítja a sereget. A nézőre van bízva, melyik torzulást szereti leginkább, onnan követheti az eseményeket.

A Falon túl című hármas monotípia kollázssorozat pedig már a falon túli lények egyensúlyukat kereső alakzatokkal a  bentrekedtek kiváncsiságát elégíti ki. Fekete ingatag formák, a Kilengő oszlopokkal együtt. Bizonytalanságukban vidám közönséget alkotva. Ugyanezzel az egyensúlyozó állapottal próbálkoztam a Gyárfás Jenő Képtárban látható Spirál sorozatban is....

Vargha_Mihaly_Albert_Levente_a_megnyitonNagyon jól „élnek" ezek a munkák a Magmában, van terük. Igazából, azt hiszem te is csak most láttál néhány műved „megmutatkozni". Nem vitted ki őket mind a műteremből, eddig. Szerinted miért csak most került sor erre az első igazi egyéni anyagod bemutatására Szentgyörgyön, miért a Magmában?

Ehhez a tárlathoz ösztönzőként hatott Vargha Mihály szobrász barátom bíztatása, hogy ideje lenne egy összegző egyéni kiállítással előállni. A Magmában kiállított anyag magja már a tavaly decemberében kiállítva állt az árkosi Istálló Galériában, és innen nőtte ki magát.

A Magma izgalmas tér és csapat. A kiállítótér  felső szinti tágasságától, világosságától, szűk folyosóin át a pince alacsony zúgjaig, és a csapat alkotóhoz igazodó szelleméig. Kezdeti térzavar után gyorsan kialakult az elrendezés végső formája. Így elrendezve áll a lábán, ami ingadozik, az szándékosan ilyen.

Egy ideje intenzívebben dolgozol. Táborokban, csoportos kiállításokon vettél részt. Fontos, hogy egyfajta fordulópontról is beszélhetünk az alkotói periódusodban, életmódot változtattál, ha fogalmazhatok így.

Intenzívebbnek tűnhet a munkám  a határidők betartása miatt, mert irtózom a késésektől. A kételkedések pedig az újrafogalmazások sokaságát idézik elő. De munkáim nagy része a szemétbe vagy az újrafeldolgozandó anyagok ládájába kerül.

Hogyan és mennyi ideig dolgozol egy munkán? Vegyük pl. az utcáról is jól látható A falon túl vagy a Rozsdasereg sorozatokat, milyen anyagokat és egyedi eljárásokat használsz? Avass be a titkokba.

Mindenik sorozat több hónapig készült. A rozsda gyakran nem engedelmeskedett, a lencsék- szálkák sem könnyen találták meg a helyüket, a porok rögzítése is akadozott, máskor meg felgyorsultak a reakciók, amit fékezni kellett. Anyaghasználat: fotópapír, porok, lencsék, lakkok, olaj, indigó, fémek, műanyag, fa és ezek vegyületei.

A Rozsdasereg menetel tovább, mik a terveid?

Meglepett a menetel kifejezés, mert egy napja fejeztem be a Menetelők című hármas sorozatot. Közeli terveim között áll egy tizenöt évvel ezelőtt elképzelt rezgő szálkaerdő. Egész termet betöltő szálkahalmaz, felerősítve a súrlódások zörejét. A másik pedig száz darab fél méteres szárakon álló szemüveglencse parcellákba ültetve. Torzításait fotosorozaton rögzítem.

 

Kérdezett Aág Abigél

Kapcsolódó cikkek:
Magma: Albert Levente – Rozsdasereg
Sepsiszentgyorgy.info: Albert Levente Rozsdasereg című kiállítása

 

0
0
0
s2smodern
Kövess minket:

sepsiszentgyorgy info

© 2002 – 2022 sepsiszentgyorgy.info
Minden jog fenntartva!

 

Impresszum | Adatvédelem | Kapcsolat

 

Webdesign, webfejlesztés, karbantartás:
DIGITAL STUDIO

 

A sepsiszentgyorgy.info weboldal legjobb működése érdekében cookie-kat használunk. A weboldal látogatásával és használatával beleegyezik, hogy cookie-kat helyezzünk el számítógépén.